Blogger news

[x]

Wednesday 27 August 2014

On 01:48 by Unknown in , , ,    No comments

~200 Ahli MAS Union Berhenti Setelah 

Kes MH17 & MH370~



Hampir 200 Malaysia Airlines (MAS) ana
k kapal telah meletak jawatan terutamanya selepas tragedi dua syarikat penerbangan yang melibatkan MH17 dan MH370. 

Malaysia Airlines System Kesatuan Pekerja (Maseu) Setiausaha Agung Abdul Malek Ariff berkata, mereka turun kepada hanya kira-kira 3,000 anak kapal kabin pada masa ini.

"Ada yang kini takut untuk terbang. Ada apa-apa yang boleh kita lakukan tentang perkara ini. Mereka telah membangunkan beberapa jenis ketakutan dan kami berharap dari masa ke masa, mereka akan kembali normal, "katanya.

Malek berkata, mereka menghadapi kekurangan kakitangan dan banyak kerja sehingga 12 jam daily- lapan jam wajib dan empat jam lebih masa.

"Kami tidak mempunyai pilihan. Pengambilan bagi kakitangan baru telah sangat perlahan dan kita perlu bergantung kepada anak-anak kapal yang sedia ada untuk terus terbang.

"Ini adalah masa yang amat sukar. Maksud saya, kehilangan sebuah pesawat cukup buruk, tetapi kehilangan dua lebih apa-apa tempoh yang singkat adalah terlalu banyak untuk mengendalikan, terutamanya untuk anak-anak kapal wanita kami, "katanya.

Beliau berkata ramai daripada anak kapal telah memilih untuk bersara awal yang merupakan alternatif yang ditawarkan di bawah Perjanjian Kolektif.

"Walau bagaimanapun, disebabkan kekurangan akut anak kapal, pihak pengurusan telah menolak permohonan itu. 


"Pada masa ini, tiada apa yang boleh kita lakukan. Kami sedang berusaha keras untuk membina semula keyakinan dan berharap bahawa kita boleh menggalakkan kemasukan lebih banyak kakitangan baru, "katanya.

Dalam satu kenyataan kepada The Edge Financial Daily, Malaysia Airlines System Bhd berkata jumlah peletakan jawatan dari Januari hingga Julai tahun ini ialah 186 dan bukan 500 seperti yang ada yang didakwa.

"Berikutan kejadian MH17, terdapat permintaan yang mendadak dalam peletakan jawatan anak kapal, tetapi jumlahnya kini telah menurun kepada rutin dijangka peringkat.

"Ramai dinamakan tekanan keluarga sebab peletakan jawatan mereka akibat tragedi berganda. Pada masa ini kadar perletakan jawatan di MAS adalah kurang daripada 5% yang merupakan cara di bawah norma industri, "katanya.

Selain daripada rawatan yang disediakan di pusat-pusat perubatan, MAS berkata ia juga telah terlibat Mercy Malaysia untuk memberikan sokongan emosi kepada semua anak kapal sejak tragedi MH370 itu. 



"MAS juga telah mengadakan solat khas sebagai sokongan rohani untuk kakitangan dalam menghadapi tempoh yang sukar ini. Juga, semua jadual kerja anak kapal dirancang dalam batas-batas peraturan-peraturan dan batasan waktu penerbangan undang-undang. "

Seorang anggota kanan anak kapal memberitahu The Edge Financial Daily bahawa berikutan kedua-dua tragedi penerbangan, beberapa anak kapal kabin telah dibelenggu dengan mimpi ngeri berulang, dengan beberapa telah meminta bantuan daripada pakar psikiatri untuk menangani.
"Selain tekanan harus berurusan dengan kehilangan orang tersayang dan rakan-rakan, kita juga perlu menjawab semua jenis soalan daripada penumpang, ramai daripada mereka adalah tidak sensitif dengan apa yang kita akan melalui," katanya.

Beliau berkata, anak kapal mahu orang ramai tahu jenis kesusahan mereka akan melalui dan merayu kepada mereka untuk menjadi lebih sabar dan memahami. - The Daily Edge Kewangan, 25 Ogos 2014.

SUMBER.

0 comments:

Post a Comment